ProjektaiSchemosAkustikaPatarimaiTeorijae-motion.lt | |||
Autorius: Julius Ustinavičius („Contax“) Lempinis galios stiprintuvasStiprintuvas skirtas dirbti komplekte su šiuo pirminiu stiprintuvu. Stiprintuve viso labo dvi lempos 6P36S (6П36С). To pilnai pakanka, kadangi visas pagrindinis stiprinimas atliekamas pirminiame stiprintuve. Galios stiprintuvo bloke yra minėtos lempos, išėjimo transformatoriai, maitinimo ir kaitinimo transformatoriai bei maitinimo lygintuvai ir anodinės įtampos stabilizatoriai, kurie kartu atlieka elektroninių filtrų funkcijas. Stiprintuvas atiduoda 6W prie 0,8% iškraipymų ir 9,5W prie 4% iškraipymų. Reikia turėti omenyje, jog lempinio stiprintuvo iškraipymai žmogaus priimami visai kitaip nei tranzistorinio, girdime ne iškraipytą garsą bet kiek kitokį skambesio pobūdį. Taigi, 0,8% iškraipymų lempiniam stiprintuvui yra labai nedaug. Anodinis maitinimas stabilizuotas dviem atskirais stabilizatoriais. Taip gauname geresnį skyrimą tarp kanalų. Anodinės įtampos stabilizatoriuose panaudoti plačiai paplitę galingi mosfetai IRF740. Tai leidžia atsisakyti maitinimo droselių, sutaupome vietos bei svorio ir gauname gerokai geresnę įtampos filtraciją. Maitinimo transformatorių galima panaudoti bet kokį, su vijų santykiu 1:1, duodantį 200mA išėjime. Jei antrinė apvija viena, tiesiog jungiame prie jos abu tiltelius. Geriausia, aišku būtų toroidinis dėl mažo sklaidos lauko. Išėjimo transformatoriai yra viso šio įtaiso širdis. Nuo jų kokybės priklausys viso stiprintuvo darbas. Daugelį atbaido daug darbo reikalaujanti transformatorių gamyba, tačiau įdėtas vargas tikrai pasiteisina. Transformatoriai susukti ant 12cm2 skerspiūvio šerdžių. Pirminė apvija turi 3 sekcijas po 800 vijų 0,3 mm skerspiūvio laido. Antrinė sudaryta iš 4 sekcijų po 110 vijų 0.6 mm skerspiūvio laido. Visos pirminės sekcijos sujungtos nuosekliai, antrinės lygiagrečiai. Pirminės apvijos sekcijos išdėstytos tarp antrinės apvijos sekcijų, taip pasiekiamas mažas sklaidos induktyvumas ir plati dažnių juosta. Tarp šerdies puselių įdėti 0,1mm storio popierėliai, nemagnetinis tarpelis, neleidžiantis transformatoriui įsisotinti. Šitaip pagaminto transformatoriaus Ra yra 3,8kOm kai apkrova yra 8 Om. Kadangi lempos Ri triodo jungime yra tarp 700-800 Omų (priklausomai nuo režimo), turime gerai subalansuotą apkrovą (rekomenduojama Ra~5*Ri). Gali kilti klausimas, kodėl panaudotos 6P36S lempos, o ne populiaresnės (ir kiek galingesnės) 6P45S. Tam yra svarių priežasčių. Pirma, galios prieaugis būtų labai nedidelis, pora vatų, ko visai negirdėti klausantis. Antra, reiktų didesnio skerspiūvio išėjimo transformatorių. Trečia, labai sunku atrinkti porą vienodų 6P45S lempų, nes jų parametrų išbarstymas didelis. 6P36S yra gerokai vienodesnės ir stabilesnės darbe. Žodžiu, gera lempa yra 6P36S. Dėl rėminės tinklelių konstrukcijos. Dėl pavydėtino tiesiškumo triodo jungime. Ir dėl mažos kainos. Montuojant stiprintuvą, jei lempos bus gulsčioje padėtyje kaip šioje konstrukcijoje, reikia atkreipti dėmesį į tai, kaip bus orientuota lempa. Pasukti reikia taip, kad tinklelio rėmelis būtų vertikalus, taip su laiku išvengsime tinklelio išlinkimo žemyn nuo temperatūros. Žodžiu tinklelis turi būti orientuotas vertikaliai I o ne --. Dar reiktų nepamiršti aušinimo - uždaras korpusas smarkiai įkais, jei nebus prigrežiota ventiliacijos angų dugne po lempomis ir virš jų, dangtyje. Yra schema Eagle formatu. Parodyta kabelių pajungimo schema. Kai galios stiprintuvas neįjungtas į tinklą, o įjungtas tik pirminis, kolonėlės būna per relę K1 prijungtos prie pirminio ir galime klausyti mažu galingumu. Kai įjungiame galinį stiprintuvą, relė K1 suveikia ir kolonėlės persijungia prie galios stiprintuvo išėjimo. Iš esmės turime labai universalią konstrukciją. Prie pirminio stiprintuvo galime jungti ką tik norime - nuo įvairiausių stiprintuvų, ausinių bei jautrių kolonėlių imtinai. Praktiškai dažniausiai taip ir klausausi - pajungęs tik pirminį. Bet jei pritrūksta galios, įjungiamas galinis, jis pats perkomutuoja kolonėles prie savo išėjimo automatiškai ir galime džiaugtis pilna galia ir puikiu lempinio aparato garsu. Kaip galima pastebėti, stiprintuve nėra jokių tembro reguliatorių. Jų ir nereikia, šis stiprintuvas visai "neprašo" išsukti aukštų ir žemų dažnių, kaip dauguma tranzistorinių. Viskas savo vietoje. Lempos nėra tikslas, tai tik priemonė ypatingo švarumo garsui pasiekti. Dėl to šioje konstrukcijoje lempos nekyšo viršuje, kaip dabar madinga, bet paslėptos korpusų viduje. Patogiau ir saugiau. Pastebėjimai klausant šį stiprintuvąKurį laiką paklausius šį stiprintuvą, galima palyginti su seniau klausyto tranzistorinio skambesiu. Tranzistorinis AKAI AM-U04. Geras, patikimas vintažinis stiprintuvas. Klausantis jo atkuriamą muziką lyg ir nepasakytum, kas negerai. Tačiau dabar, lyginant gerai žinomus CD, pastebėta šie dalykai. Pirma, žymiai geresnė lokalizacija erdvėje, kiekvieną instrumentą galime nesunkiai atsekti, nėra tokios "košės" kai groja daug instrumentų kartu (kurios nepastebėtum nelyginant). Pavyzdžiui, CD iš serijos Masters of the Millennium. George Bizet, Carmen Suite. London Festival Orchestra. Orkestras groja garsiai. Forte. Tai šiame triukšme puikiai girdėti trikampiukas (toks instrumentas, garsas panašus į varpelio) ir girdime, jog jis randasi šalia didžiojo būgno, už visų instrumentų. Per tranzistorinį jo beveik nesigirdi, permušamas kitų instrumentų, reikia gerai įsiklausyti, kad išgirstum. Antra, visai kitaip skamba bosiniai instrumentai, jaučiasi jų atkūrimo pilnumas, pvz. būgnas ne šiaip sau bumbteli, kaip per tranzistorinį, bet jo garsas su visais obertonais, žymiai natūralesnis. Ypač juntamas skirtumas skambant visiems didelio orkestro smuikams kartu. Jaučiame, kad groja daug smuikų, kiekvienas atskiras, o per tranzistorinį visai kitaip, bendras tonas ir tiek. Ne klasikinė muzika, rokas irgi atsiskleidė visai kitaip. Pavyzdžiui, Stingo albumas A Thousand Years. Boso partijos visai kitokios, gilūs žemi, be baubimų, labai maloniai skamba. Viskas labai lygu, suderinta, nesinori jokių rankenėlių sukinėti, kaip kartais būna. Džazas. Diana Krall. The Girl in the Other Room. Labai kokybiškas įrašas. Atrodo, jog atlikėja sėdi tame pat kambaryje, ne kitame :) |
|||
|